W tej kategorii prezentujemy, zapewniający osobom mającym problemy z komunikowaniem się, sprzęt i oprogramowanie do tak zwanej komunikacji alternatywnej, a także oprogramowanie aktywizujące dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Specjalne przyciski i interfejsy mają służyć osobom niepełnosprawnym ruchowo do sterowania urządzeniami, albo zastępują przyciski myszy komputerowej. Bardzo często używa się ich jako uzupełnienie urządzeń zastępujących myszkę.
Komunikatory to urządzenia, których zadaniem jest zapewnić komunikację osoby niepełnosprawnej z otoczeniem. Są to urządzenia niezależne od komputera, mające za zadanie wspomóc komunikację. Nagrywa się na nie wiadomości (słowa, zdania), które można następnie odtworzyć poprzez naciśnięcie przycisku. Każdy komunikat może być odtwarzany dowolną ilość razy.
Komunikatory mogą zawierać od jednej po kilkaset wiadomości. Dzięki tym urządzeniom osoby niemówiące lub mające problemy z mową mogą przekazać istotne informacje np. o sobie, o ważnych wydarzeniach, wyrażać swoje potrzeby, pragnienia, emocje, myśli, czy uczestniczyć w dyskusji. Ponadto komunikatory pozwalają na weryfikację wiedzy. Dzięki nim uczniowie mogą odpowiadać na lekcjach, zwiększają autonomię.
Oprogramowanie wspomagające komunikację alternatywną przeznaczone jest dla osób mających problemy z mówieniem. Oprogramowanie można zainstalować na komputerze, tablecie, telefonie dzięki czemu urządzenia te stają się narzędziem komunikacji. Bazy symboli sprawiają, że programy te są dostępne również dla osób nie potrafiących czytać i pisać. Syntezator mowy pozwala zaś osobie niemówiącej na głosowe wyrażanie swoich emocji, potrzeb, opinii, poglądów oraz dyskusje na dowolne tematy.
Różne opcje dostępu do programów za pomocą myszki, klawiatury, ekranu dotykowego, pojedynczego przycisku, sterowania wzrokiem sprawiają, że aplikacje te mogą być obsługiwane przez osoby z różnymi dysfunkcjami. Bogactwo funkcji sprawia, że programy te są nieocenionym narzędzie współpracy nauczyciela i niepełnosprawnego ucznia.
Niektóre dzieci ze względu na ograniczenia ruchowe lub poznawcze mają trudności w posługiwaniu się plasteliną, farbkami, kredkami czy długopisem. Takie dzieci mogą skorzystać z różnego rodzaju programów multimedialnych, które można obsługiwać nawet jednym specjalnym przyciskiem, dzięki czemu dziecko nawet z większą niepełnosprawnością ruchową może samodzielnie rysować, malować, układać puzzle, uczyć się liter, cyfr, kształtów, kolorów, a nawet grać w różne gry.
Oprogramowanie aktywizujące i edukacyjne wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka z niepełnosprawnością, dając mu narzędzia do twórczego działania, a tym samym zapewniając poczucie sprawstwa. Dziecko uświadamia sobie, że posługiwanie się myszką i innym oprzyrządowaniem związanym z programem wywołuje określony efekt na ekranie komputera. Programy przyczynowo-skutkowe, do łatwego rysowania oraz różnego rodzaju gry edukacyjne rozwijają percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, wprowadzają w świat kolorów, kształtów, dźwięków, rozwijają zdolności poznawcze: myślenie, spostrzegawczość, koncentrację, uwagę, kształtują umiejętności językowe, rozwijają umiejętności szkolne: liczenie, czytanie i pisanie.
Poza tym oprogramowanie multimedialne stanowi również doskonałe uzupełnienie pracy nauczyciela pozwalając na uatrakcyjnienie zajęć, dostosowanie programów nauczania, atrakcyjne narzędzie utrwalania przyswojonej wiedzy i umiejętności. Ogólnie można więc powiedzieć, że programy aktywizujące i edukacyjne stanowią doskonałe wsparcie rozwoju dziecka, czy osoby dorosłej z niepełnosprawnością intelektualną, jak również wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.
Dla niektórych osób niepełnosprawnych sterowanie wzrokiem jest jedynym sposobem, aby w pełni realizować wszystkie funkcje myszki czyli obsługiwać komputer zyskując w ten sposób większą niezależność. Jednak sterowania komputerem za pomocą wzroku trzeba się nauczyć. Do tego celu przeznaczone jest specjalne oprogramowanie, które wspomaga doskonalenie kolejnych umiejętności sterowania myszką za pomocą wzroku: od przesuwania kursora, pojedynczych i podwójnych kliknięć, po przeciąganie obiektów i realizację wszystkich funkcji myszki.
Opanowanie umiejętności sterowania komputerem za pomocą wzroku zapewnia osobie z niepełnosprawnością ruchową większą niezależność, pozwalając na uczestnictwo w życiu społecznym: zabawę, naukę, pracę i co najważniejsze komunikację. Ponadto oprogramowanie to zawiera również narzędzie analizy pozwalające na zapisanie w postaci nagrań czy wykresów wyników sterowania. Takie narzędzie umożliwia ocenę i analizę procesu nabywania kolejnych umiejętności sterowania wzrokiem przez użytkownika, stanowiąc doskonałe uzupełnienie i wsparcie pracy nauczyciela czy terapeuty.
Ameba została stworzona dla osób niepełnosprawnych, które mogą odnajdywać się w multimedialnym środowisku.
Autorzy tworząc Amebę mieli na myśli dzieci. Wiele grafik i aktywności Ameby jest jednak odpowiednich dla starszych użytkowników.
GoTalk Button to poręczny, uniwersalny komunikator umożliwiający nagranie jednej wiadomości trwającej maksymalnie 10 s. W urządzeniu pod spodem znajduje się niewielki magnes, pozwalający umieścić go np. na lodówce.
KINKA Eye Tracker Games to zestaw gier zaprojektowanych na eye trackery z myślą o dzieciach, którym granie do tej pory sprawiało trudność. Przeznaczone są do pracy nad poprawieniem komunikacji. Mogą być wykorzystywane w terapii dla osób z mózgowym porażeniem dziecięcym, stwardnieniem zanikowym bocznym, zanikami mięśni, również w terapii osób po urazach rdzenia kręgowego, udarach oraz z zespołem Retta.
Smoothie 125 jest niskim przyciskiem o średnicy 125 mm, zapewniającym pełen komfort używania.
Przycisk Smoothie 125 jest zaprojektowany tak, by reagować na dotyk na całej jego powierzchni, wymagana jest niewielka siła nacisku.
Sterowanie urządzeniami elektrycznymi teraz możliwe jest bezpośrednio za pomocą iPada. Innowacyjny iClick umożliwia bezprzewodowe włączanie i wyłączanie urządzeń elektrycznych w kilku trybach za pomocą bezpłatnej aplikacji na iPada iClick dostępnej w App Store.
Zestaw interaktywnych ćwiczeń wspomagających usprawnianie i rozwój percepcji wzrokowej, a także wspomagający koncentrację uwagi opartą na analizatorze wzrokowym. Pakiet Percepcja słuchowa składa się z blisko 600 ekranów interaktywnych oraz zestawu materiałów dodatkowych.
Seria programów multimedialnych dla dzieci z wadami wymowy i innymi zaburzeniami sprawności językowej. Program mTalent Zajęcia logopedyczne I składa się z ponad 2000 ćwiczeń interaktywnych oraz ponad 400 kart pracy do wydruku.
Program Zajęcia Logopedyczne I polecany jest szczególnie dla logopedów i pedagogów zajmujących się wspomaganiem rozwoju oraz podnoszeniem sprawności językowej dziecka.
Mały, poręczny komunikator umożliwiający nagranie jednej wiadomości trwającej do 10 sekund. Posiada duży przycisk do aktywacji komunikatu oraz miejsce na umieszczenie symbolu, zdjęcia, opisu do komunikatu.
Plazma została stworzona dla osób niepełnosprawnych, które mogą odnajdywać się w multimedialnym środowisku. Jest to program podobny do Ameby, ale łatwiejszy do zrozumienia.
Autorzy tworząc Plazmę mieli na myśli dzieci. Mogą jednak używać jej również dorośli! Wiele grafik i aktywności Plazmy jest odpowiednich dla starszych użytkowników.
Smoothie 75 jest niskim przyciskiem o średnicy 75mm, zapewniającym pełen komfort używania.
Przycisk Smoothie 75 jest zaprojektowany tak, by reagować na dotyk na całej jego powierzchni, wymagana jest niewielka siła nacisku.
Tobii Dynavox Gaze Viewer to oprogramowanie przeznaczone dla terapeutów, nauczycieli, rodziców, psychologów oraz wszystkich osób, które chcą lepiej poznać możliwości użytkownika. Dzięki oprogramowaniu Gaze Viewer oraz urządzeniom sterowania komputerem za pomocą wzroku można uzyskać wgląd w obszary ekranu jakimi interesuje się Użytkownik dotyczące dowolnej aplikacji, zdjęcia, filmu, gry itp.
Zestaw interaktywnych ćwiczeń wspomagających usprawnianie i rozwój percepcji wzrokowej, a także wspomagający koncentrację uwagi opartą na analizatorze wzrokowym. Program składa się z blisko 600 ekranów interaktywnych oraz zestawu materiałów dodatkowych.