W tej kategorii prezentujemy, zapewniający osobom mającym problemy z komunikowaniem się, sprzęt i oprogramowanie do tak zwanej komunikacji alternatywnej, a także oprogramowanie aktywizujące dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Specjalne przyciski i interfejsy mają służyć osobom niepełnosprawnym ruchowo do sterowania urządzeniami, albo zastępują przyciski myszy komputerowej. Bardzo często używa się ich jako uzupełnienie urządzeń zastępujących myszkę.
Komunikatory to urządzenia, których zadaniem jest zapewnić komunikację osoby niepełnosprawnej z otoczeniem. Są to urządzenia niezależne od komputera, mające za zadanie wspomóc komunikację. Nagrywa się na nie wiadomości (słowa, zdania), które można następnie odtworzyć poprzez naciśnięcie przycisku. Każdy komunikat może być odtwarzany dowolną ilość razy.
Komunikatory mogą zawierać od jednej po kilkaset wiadomości. Dzięki tym urządzeniom osoby niemówiące lub mające problemy z mową mogą przekazać istotne informacje np. o sobie, o ważnych wydarzeniach, wyrażać swoje potrzeby, pragnienia, emocje, myśli, czy uczestniczyć w dyskusji. Ponadto komunikatory pozwalają na weryfikację wiedzy. Dzięki nim uczniowie mogą odpowiadać na lekcjach, zwiększają autonomię.
Oprogramowanie wspomagające komunikację alternatywną przeznaczone jest dla osób mających problemy z mówieniem. Oprogramowanie można zainstalować na komputerze, tablecie, telefonie dzięki czemu urządzenia te stają się narzędziem komunikacji. Bazy symboli sprawiają, że programy te są dostępne również dla osób nie potrafiących czytać i pisać. Syntezator mowy pozwala zaś osobie niemówiącej na głosowe wyrażanie swoich emocji, potrzeb, opinii, poglądów oraz dyskusje na dowolne tematy.
Różne opcje dostępu do programów za pomocą myszki, klawiatury, ekranu dotykowego, pojedynczego przycisku, sterowania wzrokiem sprawiają, że aplikacje te mogą być obsługiwane przez osoby z różnymi dysfunkcjami. Bogactwo funkcji sprawia, że programy te są nieocenionym narzędzie współpracy nauczyciela i niepełnosprawnego ucznia.
Niektóre dzieci ze względu na ograniczenia ruchowe lub poznawcze mają trudności w posługiwaniu się plasteliną, farbkami, kredkami czy długopisem. Takie dzieci mogą skorzystać z różnego rodzaju programów multimedialnych, które można obsługiwać nawet jednym specjalnym przyciskiem, dzięki czemu dziecko nawet z większą niepełnosprawnością ruchową może samodzielnie rysować, malować, układać puzzle, uczyć się liter, cyfr, kształtów, kolorów, a nawet grać w różne gry.
Oprogramowanie aktywizujące i edukacyjne wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka z niepełnosprawnością, dając mu narzędzia do twórczego działania, a tym samym zapewniając poczucie sprawstwa. Dziecko uświadamia sobie, że posługiwanie się myszką i innym oprzyrządowaniem związanym z programem wywołuje określony efekt na ekranie komputera. Programy przyczynowo-skutkowe, do łatwego rysowania oraz różnego rodzaju gry edukacyjne rozwijają percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, wprowadzają w świat kolorów, kształtów, dźwięków, rozwijają zdolności poznawcze: myślenie, spostrzegawczość, koncentrację, uwagę, kształtują umiejętności językowe, rozwijają umiejętności szkolne: liczenie, czytanie i pisanie.
Poza tym oprogramowanie multimedialne stanowi również doskonałe uzupełnienie pracy nauczyciela pozwalając na uatrakcyjnienie zajęć, dostosowanie programów nauczania, atrakcyjne narzędzie utrwalania przyswojonej wiedzy i umiejętności. Ogólnie można więc powiedzieć, że programy aktywizujące i edukacyjne stanowią doskonałe wsparcie rozwoju dziecka, czy osoby dorosłej z niepełnosprawnością intelektualną, jak również wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.
Dla niektórych osób niepełnosprawnych sterowanie wzrokiem jest jedynym sposobem, aby w pełni realizować wszystkie funkcje myszki czyli obsługiwać komputer zyskując w ten sposób większą niezależność. Jednak sterowania komputerem za pomocą wzroku trzeba się nauczyć. Do tego celu przeznaczone jest specjalne oprogramowanie, które wspomaga doskonalenie kolejnych umiejętności sterowania myszką za pomocą wzroku: od przesuwania kursora, pojedynczych i podwójnych kliknięć, po przeciąganie obiektów i realizację wszystkich funkcji myszki.
Opanowanie umiejętności sterowania komputerem za pomocą wzroku zapewnia osobie z niepełnosprawnością ruchową większą niezależność, pozwalając na uczestnictwo w życiu społecznym: zabawę, naukę, pracę i co najważniejsze komunikację. Ponadto oprogramowanie to zawiera również narzędzie analizy pozwalające na zapisanie w postaci nagrań czy wykresów wyników sterowania. Takie narzędzie umożliwia ocenę i analizę procesu nabywania kolejnych umiejętności sterowania wzrokiem przez użytkownika, stanowiąc doskonałe uzupełnienie i wsparcie pracy nauczyciela czy terapeuty.
MegaMix to zestaw następujących gier: Maze, Scratching, Complete the Picture, Dot to Dot , Paintbook, Domino, Music Games, Fruit Picking.
Smooth Talker to jeden z najbardziej wszechstronnych komunikatorów dostępnych na rynku. Umożliwia nagranie zarówno pojedynczych komunikatów, jak i komunikatów w sekwencji.
Oprogramowanie SymWord to mówiący edytor tekstu dla osób wymagających alternatywnej komunikacji. Pozwala na pisanie za pomocą dostarczonych z programem symboli, pełnych słów (pisanie globalne), liter. Umożliwia obsługę komputera za pomocą myszy, klawiatury i przycisków, posiada tryb skanowania* pól planszy.
Kolekcja czterech gier arkadowych. Można grać z pomocą myszy lub przycisku. Wysokiej jakości grafika i animacje zainteresują uczniów w każdym wieku. Do wyboru: balon, statek kosmiczny, samochód lub łódź podwodna. Celem gry jest zebranie tak wielkiej liczby kryształów, jak to możliwe bez napotkania na przeszkodę.
Pillow Switch, dzięki specjalnej piance jest tak delikatny w dotyku, że świetnie nadaje się do obsługiwania go za pomocą przyłożonego do niego policzka czy głowy. W łatwy sposób można go przytwierdzić do oparcia fotela lub poduszki, równie łatwo można go przenieść w inne miejsce.
Smooth Talker z poziomami to jeden z najbardziej wszechstronnych komunikatorów dostępnych na rynku. Umożliwia nagranie zarówno pojedynczych komunikatów, jak i komunikatów w sekwencji na pięciu poziomach. Mogą one być następnie odtwarzane w różnych trybach.
SymWriter jest programem stworzonym dla uczniów i osób dorosłych mających problemy z pisaniem i czytaniem. Doskonale sprawdzi się również jako pomoc dla uczniów rozpoczynających przygodę z literaturą, dla uczniów szkół specjalnych, osób z problemami w uczeniu się, osób niepełnosprawnych i wymagających alternatywnej komunikacji.
Przycisk BJ Sensitive Dual Switch posiada podwójny czujnik, wykrywający ruch w dwóch kierunkach. Zaprojektowany jest tak, by reagować na delikatny ruch i krótkie bodźce, takie jak ruch języka, policzka, podbródka czy palca. BJ Sensitive Dual to dwa przyciski w jednym!
CatchMe jest prostym w obsłudze i kreatywnym programem do swobodnej nauki obsługi myszy komputerowej. Celem jest opanowanie najważniejszych czynności myszy (ruch, klikanie lewym przyciskiem, podwójne kliknięcie, kliknij-przeciągnij-kliknij, przeciągnij i upuść). Poza tym szereg ćwiczeń wspomaga naukę rozpoznawania i kojarzenia kolorów, kształtów, liczb, liter.
Clicker 6 to narzędzie o udowodnionej skuteczności, które pomaga uczniom osiągnąć szybkie i trwałe efekty w nauce czytania i pisania. Program jest powszechnie stosowany na całym świecie w edukacji ogólnodostępnej jak również w edukacji uczniów z indywidualnymi potrzebami.
Komunikator z dwoma przyciskami, pozwalający na nagranie i odtwarzanie dwóch komunikatów na trzech poziomach. Na iTalk można nagrać sześć komunikatów, po dwa na każdym poziomie, których łączna długość nie może przekroczyć 240 sekund.
Candy Corn to niewielki przycisk zbliżeniowy, do aktywacji którego nie jest wymagana siła, wystarczy poruszyć dłonią lub inną częścią ciała w odległości ok. 10 mm od przycisku, aby go aktywować. Aktywacja przycisku sygnalizowana jest dźwiękiem oraz diodą.