W tej kategorii prezentujemy, zapewniający osobom mającym problemy z komunikowaniem się, sprzęt i oprogramowanie do tak zwanej komunikacji alternatywnej, a także oprogramowanie aktywizujące dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Specjalne przyciski i interfejsy mają służyć osobom niepełnosprawnym ruchowo do sterowania urządzeniami, albo zastępują przyciski myszy komputerowej. Bardzo często używa się ich jako uzupełnienie urządzeń zastępujących myszkę.
Komunikatory to urządzenia, których zadaniem jest zapewnić komunikację osoby niepełnosprawnej z otoczeniem. Są to urządzenia niezależne od komputera, mające za zadanie wspomóc komunikację. Nagrywa się na nie wiadomości (słowa, zdania), które można następnie odtworzyć poprzez naciśnięcie przycisku. Każdy komunikat może być odtwarzany dowolną ilość razy.
Komunikatory mogą zawierać od jednej po kilkaset wiadomości. Dzięki tym urządzeniom osoby niemówiące lub mające problemy z mową mogą przekazać istotne informacje np. o sobie, o ważnych wydarzeniach, wyrażać swoje potrzeby, pragnienia, emocje, myśli, czy uczestniczyć w dyskusji. Ponadto komunikatory pozwalają na weryfikację wiedzy. Dzięki nim uczniowie mogą odpowiadać na lekcjach, zwiększają autonomię.
Oprogramowanie wspomagające komunikację alternatywną przeznaczone jest dla osób mających problemy z mówieniem. Oprogramowanie można zainstalować na komputerze, tablecie, telefonie dzięki czemu urządzenia te stają się narzędziem komunikacji. Bazy symboli sprawiają, że programy te są dostępne również dla osób nie potrafiących czytać i pisać. Syntezator mowy pozwala zaś osobie niemówiącej na głosowe wyrażanie swoich emocji, potrzeb, opinii, poglądów oraz dyskusje na dowolne tematy.
Różne opcje dostępu do programów za pomocą myszki, klawiatury, ekranu dotykowego, pojedynczego przycisku, sterowania wzrokiem sprawiają, że aplikacje te mogą być obsługiwane przez osoby z różnymi dysfunkcjami. Bogactwo funkcji sprawia, że programy te są nieocenionym narzędzie współpracy nauczyciela i niepełnosprawnego ucznia.
Niektóre dzieci ze względu na ograniczenia ruchowe lub poznawcze mają trudności w posługiwaniu się plasteliną, farbkami, kredkami czy długopisem. Takie dzieci mogą skorzystać z różnego rodzaju programów multimedialnych, które można obsługiwać nawet jednym specjalnym przyciskiem, dzięki czemu dziecko nawet z większą niepełnosprawnością ruchową może samodzielnie rysować, malować, układać puzzle, uczyć się liter, cyfr, kształtów, kolorów, a nawet grać w różne gry.
Oprogramowanie aktywizujące i edukacyjne wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka z niepełnosprawnością, dając mu narzędzia do twórczego działania, a tym samym zapewniając poczucie sprawstwa. Dziecko uświadamia sobie, że posługiwanie się myszką i innym oprzyrządowaniem związanym z programem wywołuje określony efekt na ekranie komputera. Programy przyczynowo-skutkowe, do łatwego rysowania oraz różnego rodzaju gry edukacyjne rozwijają percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, wprowadzają w świat kolorów, kształtów, dźwięków, rozwijają zdolności poznawcze: myślenie, spostrzegawczość, koncentrację, uwagę, kształtują umiejętności językowe, rozwijają umiejętności szkolne: liczenie, czytanie i pisanie.
Poza tym oprogramowanie multimedialne stanowi również doskonałe uzupełnienie pracy nauczyciela pozwalając na uatrakcyjnienie zajęć, dostosowanie programów nauczania, atrakcyjne narzędzie utrwalania przyswojonej wiedzy i umiejętności. Ogólnie można więc powiedzieć, że programy aktywizujące i edukacyjne stanowią doskonałe wsparcie rozwoju dziecka, czy osoby dorosłej z niepełnosprawnością intelektualną, jak również wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.
Dla niektórych osób niepełnosprawnych sterowanie wzrokiem jest jedynym sposobem, aby w pełni realizować wszystkie funkcje myszki czyli obsługiwać komputer zyskując w ten sposób większą niezależność. Jednak sterowania komputerem za pomocą wzroku trzeba się nauczyć. Do tego celu przeznaczone jest specjalne oprogramowanie, które wspomaga doskonalenie kolejnych umiejętności sterowania myszką za pomocą wzroku: od przesuwania kursora, pojedynczych i podwójnych kliknięć, po przeciąganie obiektów i realizację wszystkich funkcji myszki.
Opanowanie umiejętności sterowania komputerem za pomocą wzroku zapewnia osobie z niepełnosprawnością ruchową większą niezależność, pozwalając na uczestnictwo w życiu społecznym: zabawę, naukę, pracę i co najważniejsze komunikację. Ponadto oprogramowanie to zawiera również narzędzie analizy pozwalające na zapisanie w postaci nagrań czy wykresów wyników sterowania. Takie narzędzie umożliwia ocenę i analizę procesu nabywania kolejnych umiejętności sterowania wzrokiem przez użytkownika, stanowiąc doskonałe uzupełnienie i wsparcie pracy nauczyciela czy terapeuty.
Zestaw gier sterowanych głosem, do wykorzystania na zajęciach z dziećmi z zaburzeniami słuchu i zaburzeniami poznawczymi.
Look to Learn: Scenes and Sounds to zestaw 26 różnych aktywności przeznaczonych dla dzieci oraz dorosłych korzystających z urządzeń obsługiwanych za pomocą wzroku. Program Scenes and Sound to rozszerzenie programu Look to Learn nie działające samodzielnie.
Został zaprojektowany z myślą o dzieciach z niepełnosprawnością ruchową. Pomocny będzie zarówno dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, problemami w uczeniu się oraz dla osób w normie intelektualnej. Poza dobrą zabawą, program uczy jak posługiwać się dwoma przyciskami, tak, aby obsługa gier i programów mających opcję skanowania, była dla użytkownika prostym zadaniem.
Game, Set & Match jest zestawem gier dla małych dzieci i osób z trudnościami w uczeniu się. Oprogramowanie zawiera przyjazną grafikę, prosty interfejs i atrakcyjne animacje.
Gry mogą być obsługiwane za pomocą tradycyjnej myszki i klawiatury, a także za pomocą ekranu dotykowego, jednego lub dwóch klawiszy (spacja i/lub enter).
Niewielki, nowoczesny, bezprzewodowy przycisk, aktywowany poprzez zbliżenie dłoni, reaguje na ruch w odległości około 10 mm.
Program wspomagający nabywanie języka oraz terapię dzieci z zaburzeniami mowy i słuchu.
Program opiera się na idei połączenia kolorowych plansz, animacji oraz naturalnych odgłosów otaczającego nas świata, stanowiąc uniwersalne narzędzie wspierające naturalne i wspomagane nabywanie języka oraz terapię logopedyczną, zwłaszcza dzieci z zaburzeniami rozwoju języka i dzieci z uszkodzonym narzędziem słuchu.
Bezdotykowy komunikator uruchamiany ruchem dowolnych obiektów w zasięgu czujnika. Do jego aktywacji nie jest wymagany najlżejszy nawet dotyk. Doskonały do zwrócenia na siebie uwagi, prośby o pomoc itp. Pozwala na nagranie jednej wiadomości trwającej do 10 sekund.
Slim Armstrong Mounting System (system montowania Slim Armstrong) jest to ramię, na którym można zamontować przycisk/przełącznik. Ramię to przytwierdza się do blatu biurka, stolika, wózka.
Można też dobrać różne mocowania przycisku – odpowiednie do wielkości i kształtu przycisku.
Zestaw ćwiczeń na tablicę interaktywną wspierających nauczycieli klas 1-3 (ze szczególnym uwzględnieniem klasy pierwszej) w pracy z grupą dzieci zróżnicowaną pod względem wieku i kompetencji. Wspomaga kształtowanie kluczowych kompetencji czytania, pisania i liczenia podczas obowiązkowych zajęć dydaktycznych oraz zajęć korekcyjno-wyrównawczych.
Przyciski AbleNet są zrobione z wytrzymałego na uderzenia tworzywa. Są wrażliwe na dotyk w każdym miejscu na powierzchni przełącznika. Nie jest więc konieczne centralne uderzanie w przełącznik. BigSwitch Twist ma średnicę 12,7 cm.
Eduterapeutica Logopedia to przyjazne i skuteczne narzędzie pracy logopedów i terapeutów. Multimedialny program diagnostyczno-terapeutyczny, wspierający specjalistów w skutecznym rozpoznawaniu wad wymowy i planowaniu indywidualnej terapii logopedycznej z wykorzystaniem bogatej bazy ćwiczeń interaktywnych, a także tradycyjnych pomocy dydaktycznych.
Program dostępny w wersji podstawowej i rozszerzonej.
Program zawiera 6 aktywności przyczynowo-skutkowych. Program budzi zainteresowanie akcjami na ekranie, pozwala zrozumieć przyczynę i skutek, ćwiczyć uwagę i używanie przycisków. Obrazki są proste i łatwe.
Ustawienia pozwalają zmienić kolor tła, prędkość, wybór aktywności itp.