W tej kategorii prezentujemy, zapewniający osobom mającym problemy z komunikowaniem się, sprzęt i oprogramowanie do tak zwanej komunikacji alternatywnej, a także oprogramowanie aktywizujące dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Specjalne przyciski i interfejsy mają służyć osobom niepełnosprawnym ruchowo do sterowania urządzeniami, albo zastępują przyciski myszy komputerowej. Bardzo często używa się ich jako uzupełnienie urządzeń zastępujących myszkę.
Komunikatory to urządzenia, których zadaniem jest zapewnić komunikację osoby niepełnosprawnej z otoczeniem. Są to urządzenia niezależne od komputera, mające za zadanie wspomóc komunikację. Nagrywa się na nie wiadomości (słowa, zdania), które można następnie odtworzyć poprzez naciśnięcie przycisku. Każdy komunikat może być odtwarzany dowolną ilość razy.
Komunikatory mogą zawierać od jednej po kilkaset wiadomości. Dzięki tym urządzeniom osoby niemówiące lub mające problemy z mową mogą przekazać istotne informacje np. o sobie, o ważnych wydarzeniach, wyrażać swoje potrzeby, pragnienia, emocje, myśli, czy uczestniczyć w dyskusji. Ponadto komunikatory pozwalają na weryfikację wiedzy. Dzięki nim uczniowie mogą odpowiadać na lekcjach, zwiększają autonomię.
Oprogramowanie wspomagające komunikację alternatywną przeznaczone jest dla osób mających problemy z mówieniem. Oprogramowanie można zainstalować na komputerze, tablecie, telefonie dzięki czemu urządzenia te stają się narzędziem komunikacji. Bazy symboli sprawiają, że programy te są dostępne również dla osób nie potrafiących czytać i pisać. Syntezator mowy pozwala zaś osobie niemówiącej na głosowe wyrażanie swoich emocji, potrzeb, opinii, poglądów oraz dyskusje na dowolne tematy.
Różne opcje dostępu do programów za pomocą myszki, klawiatury, ekranu dotykowego, pojedynczego przycisku, sterowania wzrokiem sprawiają, że aplikacje te mogą być obsługiwane przez osoby z różnymi dysfunkcjami. Bogactwo funkcji sprawia, że programy te są nieocenionym narzędzie współpracy nauczyciela i niepełnosprawnego ucznia.
Niektóre dzieci ze względu na ograniczenia ruchowe lub poznawcze mają trudności w posługiwaniu się plasteliną, farbkami, kredkami czy długopisem. Takie dzieci mogą skorzystać z różnego rodzaju programów multimedialnych, które można obsługiwać nawet jednym specjalnym przyciskiem, dzięki czemu dziecko nawet z większą niepełnosprawnością ruchową może samodzielnie rysować, malować, układać puzzle, uczyć się liter, cyfr, kształtów, kolorów, a nawet grać w różne gry.
Oprogramowanie aktywizujące i edukacyjne wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka z niepełnosprawnością, dając mu narzędzia do twórczego działania, a tym samym zapewniając poczucie sprawstwa. Dziecko uświadamia sobie, że posługiwanie się myszką i innym oprzyrządowaniem związanym z programem wywołuje określony efekt na ekranie komputera. Programy przyczynowo-skutkowe, do łatwego rysowania oraz różnego rodzaju gry edukacyjne rozwijają percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, wprowadzają w świat kolorów, kształtów, dźwięków, rozwijają zdolności poznawcze: myślenie, spostrzegawczość, koncentrację, uwagę, kształtują umiejętności językowe, rozwijają umiejętności szkolne: liczenie, czytanie i pisanie.
Poza tym oprogramowanie multimedialne stanowi również doskonałe uzupełnienie pracy nauczyciela pozwalając na uatrakcyjnienie zajęć, dostosowanie programów nauczania, atrakcyjne narzędzie utrwalania przyswojonej wiedzy i umiejętności. Ogólnie można więc powiedzieć, że programy aktywizujące i edukacyjne stanowią doskonałe wsparcie rozwoju dziecka, czy osoby dorosłej z niepełnosprawnością intelektualną, jak również wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.
Dla niektórych osób niepełnosprawnych sterowanie wzrokiem jest jedynym sposobem, aby w pełni realizować wszystkie funkcje myszki czyli obsługiwać komputer zyskując w ten sposób większą niezależność. Jednak sterowania komputerem za pomocą wzroku trzeba się nauczyć. Do tego celu przeznaczone jest specjalne oprogramowanie, które wspomaga doskonalenie kolejnych umiejętności sterowania myszką za pomocą wzroku: od przesuwania kursora, pojedynczych i podwójnych kliknięć, po przeciąganie obiektów i realizację wszystkich funkcji myszki.
Opanowanie umiejętności sterowania komputerem za pomocą wzroku zapewnia osobie z niepełnosprawnością ruchową większą niezależność, pozwalając na uczestnictwo w życiu społecznym: zabawę, naukę, pracę i co najważniejsze komunikację. Ponadto oprogramowanie to zawiera również narzędzie analizy pozwalające na zapisanie w postaci nagrań czy wykresów wyników sterowania. Takie narzędzie umożliwia ocenę i analizę procesu nabywania kolejnych umiejętności sterowania wzrokiem przez użytkownika, stanowiąc doskonałe uzupełnienie i wsparcie pracy nauczyciela czy terapeuty.
SoundingBoard to oprogramowanie wspomagające komunikację alternatywną przeznaczone do urządzeń iPhone, iPod Touch, lub iPad, dzięki, któremu urządzenia te mogą spełniać rolę komunikatora. Z SoundingBoard możesz tworzyć plansze wspomagające komunikację korzystając z bazy symboli AbleNet lub z własnych zdjęć.
Zabawy edukacyjne na płytach CD: Tangram, Słoneczne układanki, Zimowe układanki, Gwiazdkowe układanki, Kartki świąteczne, Kolorowanki, Układanki-dobieranki (1, 2, 3).
Cena dotyczy jednego programu.
Programy te nie wymagają instalacji.
Na płycie znajdują się zadania wprowadzające dziecko w świat liter: prezentacje liter, zadania uczące rozpoznawania, kojarzenia pierwszej litery wyrazu, podpisywania obrazków, a także układanki i kolorowanki.
Program ALFABET to multimedialne zabawy na materiale obrazkowym, literowym, wyrazowym z jednoczesnymi zabawami dźwiękami mowy (głoskami). Zawiera obrazkowo-dźwiękową naukę liter i wyrazów, identyfikowania ich z głoskami. Powstał z myślą o zastosowaniu go jako pomocy dydaktycznej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym do rozwijania gotowości szkolnej w zakresie czytania i pisania.
Program Porusz umysł narodził się z wiedzy, doświadczeń w pracy i obserwacji rozwoju dzieci. Jest to program komputerowy wspomagający rozwój psychoruchowy dzieci i młodzieży. Kierowany jest do wszystkich w celu podniesienia umiejętności szkolnych, zapobiegania deficytom, osiągania sukcesów, podnoszenia motywacji do zdobywania wiedzy w sposób szybki i trwały.
Plazma została stworzona dla osób niepełnosprawnych, które mogą odnajdywać się w multimedialnym środowisku. Jest to program podobny do Ameby, ale łatwiejszy do zrozumienia.
Autorzy tworząc Plazmę mieli na myśli dzieci. Mogą jednak używać jej również dorośli! Wiele grafik i aktywności Plazmy jest odpowiednich dla starszych użytkowników.
Ameba została stworzona dla osób niepełnosprawnych, które mogą odnajdywać się w multimedialnym środowisku.
Autorzy tworząc Amebę mieli na myśli dzieci. Wiele grafik i aktywności Ameby jest jednak odpowiednich dla starszych użytkowników.
Kaleidoscope 2 został stworzony z myślą o wczesnej edukacji. Dostarcza narzędzi do kreatywnego malowania.
Jest to program, który pozwala też łatwo tworzyć symetryczne lub samoczynne kształty. Najważniejsza dla niektórych może okazać się możliwość rysowania kolorowych obrazów.
Logowirówki logopedyczne można wykorzystać w szeroko rozumianej profilaktyce logopedycznej, jak również podczas korygowania wad wymowy, automatyzacji skorygowanych głosek i terapii złożonych zaburzeń mowy, do rozwijania percepcji słuchowej, ćwiczeń artykulacyjnych, a także w przypadku występujących trudności w opanowaniu czytania i pisania.
Standardowa mysz zaadaptowana do potrzeb użytkowników posługujących się przyciskami. Pozwala na podłączenie dwóch switchy, dzięki którym można swobodnie klikać.
GoTalk Button to poręczny, uniwersalny komunikator umożliwiający nagranie jednej wiadomości trwającej maksymalnie 10 s. W urządzeniu pod spodem znajduje się niewielki magnes, pozwalający umieścić go np. na lodówce.
Mały, poręczny komunikator umożliwiający nagranie jednej wiadomości trwającej do 10 sekund. Posiada duży przycisk do aktywacji komunikatu oraz miejsce na umieszczenie symbolu, zdjęcia, opisu do komunikatu.