W tej kategorii prezentujemy, zapewniający osobom mającym problemy z komunikowaniem się, sprzęt i oprogramowanie do tak zwanej komunikacji alternatywnej, a także oprogramowanie aktywizujące dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Specjalne przyciski i interfejsy mają służyć osobom niepełnosprawnym ruchowo do sterowania urządzeniami, albo zastępują przyciski myszy komputerowej. Bardzo często używa się ich jako uzupełnienie urządzeń zastępujących myszkę.
Komunikatory to urządzenia, których zadaniem jest zapewnić komunikację osoby niepełnosprawnej z otoczeniem. Są to urządzenia niezależne od komputera, mające za zadanie wspomóc komunikację. Nagrywa się na nie wiadomości (słowa, zdania), które można następnie odtworzyć poprzez naciśnięcie przycisku. Każdy komunikat może być odtwarzany dowolną ilość razy.
Komunikatory mogą zawierać od jednej po kilkaset wiadomości. Dzięki tym urządzeniom osoby niemówiące lub mające problemy z mową mogą przekazać istotne informacje np. o sobie, o ważnych wydarzeniach, wyrażać swoje potrzeby, pragnienia, emocje, myśli, czy uczestniczyć w dyskusji. Ponadto komunikatory pozwalają na weryfikację wiedzy. Dzięki nim uczniowie mogą odpowiadać na lekcjach, zwiększają autonomię.
Oprogramowanie wspomagające komunikację alternatywną przeznaczone jest dla osób mających problemy z mówieniem. Oprogramowanie można zainstalować na komputerze, tablecie, telefonie dzięki czemu urządzenia te stają się narzędziem komunikacji. Bazy symboli sprawiają, że programy te są dostępne również dla osób nie potrafiących czytać i pisać. Syntezator mowy pozwala zaś osobie niemówiącej na głosowe wyrażanie swoich emocji, potrzeb, opinii, poglądów oraz dyskusje na dowolne tematy.
Różne opcje dostępu do programów za pomocą myszki, klawiatury, ekranu dotykowego, pojedynczego przycisku, sterowania wzrokiem sprawiają, że aplikacje te mogą być obsługiwane przez osoby z różnymi dysfunkcjami. Bogactwo funkcji sprawia, że programy te są nieocenionym narzędzie współpracy nauczyciela i niepełnosprawnego ucznia.
Niektóre dzieci ze względu na ograniczenia ruchowe lub poznawcze mają trudności w posługiwaniu się plasteliną, farbkami, kredkami czy długopisem. Takie dzieci mogą skorzystać z różnego rodzaju programów multimedialnych, które można obsługiwać nawet jednym specjalnym przyciskiem, dzięki czemu dziecko nawet z większą niepełnosprawnością ruchową może samodzielnie rysować, malować, układać puzzle, uczyć się liter, cyfr, kształtów, kolorów, a nawet grać w różne gry.
Oprogramowanie aktywizujące i edukacyjne wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka z niepełnosprawnością, dając mu narzędzia do twórczego działania, a tym samym zapewniając poczucie sprawstwa. Dziecko uświadamia sobie, że posługiwanie się myszką i innym oprzyrządowaniem związanym z programem wywołuje określony efekt na ekranie komputera. Programy przyczynowo-skutkowe, do łatwego rysowania oraz różnego rodzaju gry edukacyjne rozwijają percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, wprowadzają w świat kolorów, kształtów, dźwięków, rozwijają zdolności poznawcze: myślenie, spostrzegawczość, koncentrację, uwagę, kształtują umiejętności językowe, rozwijają umiejętności szkolne: liczenie, czytanie i pisanie.
Poza tym oprogramowanie multimedialne stanowi również doskonałe uzupełnienie pracy nauczyciela pozwalając na uatrakcyjnienie zajęć, dostosowanie programów nauczania, atrakcyjne narzędzie utrwalania przyswojonej wiedzy i umiejętności. Ogólnie można więc powiedzieć, że programy aktywizujące i edukacyjne stanowią doskonałe wsparcie rozwoju dziecka, czy osoby dorosłej z niepełnosprawnością intelektualną, jak również wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.
Dla niektórych osób niepełnosprawnych sterowanie wzrokiem jest jedynym sposobem, aby w pełni realizować wszystkie funkcje myszki czyli obsługiwać komputer zyskując w ten sposób większą niezależność. Jednak sterowania komputerem za pomocą wzroku trzeba się nauczyć. Do tego celu przeznaczone jest specjalne oprogramowanie, które wspomaga doskonalenie kolejnych umiejętności sterowania myszką za pomocą wzroku: od przesuwania kursora, pojedynczych i podwójnych kliknięć, po przeciąganie obiektów i realizację wszystkich funkcji myszki.
Opanowanie umiejętności sterowania komputerem za pomocą wzroku zapewnia osobie z niepełnosprawnością ruchową większą niezależność, pozwalając na uczestnictwo w życiu społecznym: zabawę, naukę, pracę i co najważniejsze komunikację. Ponadto oprogramowanie to zawiera również narzędzie analizy pozwalające na zapisanie w postaci nagrań czy wykresów wyników sterowania. Takie narzędzie umożliwia ocenę i analizę procesu nabywania kolejnych umiejętności sterowania wzrokiem przez użytkownika, stanowiąc doskonałe uzupełnienie i wsparcie pracy nauczyciela czy terapeuty.
BJ Wobble Switch jest ruchomą, miłą w dotyku rączką. Poruszona w dowolnym kierunku, aktywuje kliknięcie. Użytkownik słyszy przełączenie, a więc uzyskuje informacje, że przycisk został poprawnie użyty.
Przycisk BJ Sensitive Dual Switch posiada podwójny czujnik, wykrywający ruch w dwóch kierunkach. Zaprojektowany jest tak, by reagować na delikatny ruch i krótkie bodźce, takie jak ruch języka, policzka, podbródka czy palca. BJ Sensitive Dual to dwa przyciski w jednym!
Pojedyncze, elastyczne mocowanie o długości 35 cm z możliwością jego wygięcia w różnym kierunku. Dodatkowo ramię wyposażone jest w specjalne klamry pozwalające na jego przytwierdzenie np. do blatu stołu, przy łóżku.
Dwa bardzo czułe przyciski umieszczone na jednym przylepcu, który można owinąć dookoła palca. Przycisk są niezwykle czułe, dlatego też mogą być pomocne osobom z osłabioną siłą mięśni.
Zestaw dwóch bardzo trwałych i czułych przycisków, które realizują funkcję lewego oraz prawego przycisku myszy. Średnica jednego przycisku to ok. 29 mm. Oba przyciski umieszczone są na jednej podstawce w odległości około 3 mm od siebie.
Zestaw dwóch bardzo trwałych i czułych przycisków, które realizują funkcję lewego oraz prawego klawisza myszy. Średnica jednego przycisku to ok. 49 mm. Oba przyciski umieszczone są na jednej podstawce w odległości około 3 mm od siebie.
Tapio to niezawodny interfejs USB, który można podłączyć do urządzenia z systemem operacyjnym iOS za pomocą adaptera USB. Obsługuje standardowe wtyczki stereo lub mono o średnicy 3,5 mm.
All Turn It Spinner pod trudną nazwą kryje się świetna zabawa, loteryjka obrazkowa. Można obsługiwać ją za pomocą przycisku zewnętrznego. Gra wspiera integrację uczniów niepełnosprawnych. Dzięki All Turn It Spinner można grać w kości, koło fortuny i wiele innych gier opierających się na zasadzie loteryjki obrazkowej.
Komunikator z dużą powierzchnią aktywacji, na który można nagrać i odtwarzać wiadomość trwającą do 120 sekund. Ze względu na duży rozmiar szczególnie pomocny w komunikacji osobom z niepełnosprawnością ruchową, z zaburzeniami widzenia lub z niepełnosprawnością intelektualną.
Komunikator umożliwiający nagranie i odtwarzanie jednej wiadomości trwającej maksymalnie 120 sekund. Dziecko może go używać do robienia notatek dla innego ucznia, wysłuchiwać imion, przyłączyć się do piosenki albo historyjki zawierającej powtarzającą się frazę.
Smooth Talker to jeden z najbardziej wszechstronnych komunikatorów dostępnych na rynku. Umożliwia nagranie zarówno pojedynczych komunikatów, jak i komunikatów w sekwencji.
Zestaw ćwiczeń na tablicę interaktywną wspierających nauczycieli klas 1-3 (ze szczególnym uwzględnieniem klasy pierwszej) w pracy z grupą dzieci zróżnicowaną pod względem wieku i kompetencji. Wspomaga kształtowanie kluczowych kompetencji czytania, pisania i liczenia podczas obowiązkowych zajęć dydaktycznych oraz zajęć korekcyjno-wyrównawczych.