W tej kategorii prezentujemy, zapewniający osobom mającym problemy z komunikowaniem się, sprzęt i oprogramowanie do tak zwanej komunikacji alternatywnej, a także oprogramowanie aktywizujące dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Specjalne przyciski i interfejsy mają służyć osobom niepełnosprawnym ruchowo do sterowania urządzeniami, albo zastępują przyciski myszy komputerowej. Bardzo często używa się ich jako uzupełnienie urządzeń zastępujących myszkę.
Komunikatory to urządzenia, których zadaniem jest zapewnić komunikację osoby niepełnosprawnej z otoczeniem. Są to urządzenia niezależne od komputera, mające za zadanie wspomóc komunikację. Nagrywa się na nie wiadomości (słowa, zdania), które można następnie odtworzyć poprzez naciśnięcie przycisku. Każdy komunikat może być odtwarzany dowolną ilość razy.
Komunikatory mogą zawierać od jednej po kilkaset wiadomości. Dzięki tym urządzeniom osoby niemówiące lub mające problemy z mową mogą przekazać istotne informacje np. o sobie, o ważnych wydarzeniach, wyrażać swoje potrzeby, pragnienia, emocje, myśli, czy uczestniczyć w dyskusji. Ponadto komunikatory pozwalają na weryfikację wiedzy. Dzięki nim uczniowie mogą odpowiadać na lekcjach, zwiększają autonomię.
Oprogramowanie wspomagające komunikację alternatywną przeznaczone jest dla osób mających problemy z mówieniem. Oprogramowanie można zainstalować na komputerze, tablecie, telefonie dzięki czemu urządzenia te stają się narzędziem komunikacji. Bazy symboli sprawiają, że programy te są dostępne również dla osób nie potrafiących czytać i pisać. Syntezator mowy pozwala zaś osobie niemówiącej na głosowe wyrażanie swoich emocji, potrzeb, opinii, poglądów oraz dyskusje na dowolne tematy.
Różne opcje dostępu do programów za pomocą myszki, klawiatury, ekranu dotykowego, pojedynczego przycisku, sterowania wzrokiem sprawiają, że aplikacje te mogą być obsługiwane przez osoby z różnymi dysfunkcjami. Bogactwo funkcji sprawia, że programy te są nieocenionym narzędzie współpracy nauczyciela i niepełnosprawnego ucznia.
Niektóre dzieci ze względu na ograniczenia ruchowe lub poznawcze mają trudności w posługiwaniu się plasteliną, farbkami, kredkami czy długopisem. Takie dzieci mogą skorzystać z różnego rodzaju programów multimedialnych, które można obsługiwać nawet jednym specjalnym przyciskiem, dzięki czemu dziecko nawet z większą niepełnosprawnością ruchową może samodzielnie rysować, malować, układać puzzle, uczyć się liter, cyfr, kształtów, kolorów, a nawet grać w różne gry.
Oprogramowanie aktywizujące i edukacyjne wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka z niepełnosprawnością, dając mu narzędzia do twórczego działania, a tym samym zapewniając poczucie sprawstwa. Dziecko uświadamia sobie, że posługiwanie się myszką i innym oprzyrządowaniem związanym z programem wywołuje określony efekt na ekranie komputera. Programy przyczynowo-skutkowe, do łatwego rysowania oraz różnego rodzaju gry edukacyjne rozwijają percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, wprowadzają w świat kolorów, kształtów, dźwięków, rozwijają zdolności poznawcze: myślenie, spostrzegawczość, koncentrację, uwagę, kształtują umiejętności językowe, rozwijają umiejętności szkolne: liczenie, czytanie i pisanie.
Poza tym oprogramowanie multimedialne stanowi również doskonałe uzupełnienie pracy nauczyciela pozwalając na uatrakcyjnienie zajęć, dostosowanie programów nauczania, atrakcyjne narzędzie utrwalania przyswojonej wiedzy i umiejętności. Ogólnie można więc powiedzieć, że programy aktywizujące i edukacyjne stanowią doskonałe wsparcie rozwoju dziecka, czy osoby dorosłej z niepełnosprawnością intelektualną, jak również wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.
Dla niektórych osób niepełnosprawnych sterowanie wzrokiem jest jedynym sposobem, aby w pełni realizować wszystkie funkcje myszki czyli obsługiwać komputer zyskując w ten sposób większą niezależność. Jednak sterowania komputerem za pomocą wzroku trzeba się nauczyć. Do tego celu przeznaczone jest specjalne oprogramowanie, które wspomaga doskonalenie kolejnych umiejętności sterowania myszką za pomocą wzroku: od przesuwania kursora, pojedynczych i podwójnych kliknięć, po przeciąganie obiektów i realizację wszystkich funkcji myszki.
Opanowanie umiejętności sterowania komputerem za pomocą wzroku zapewnia osobie z niepełnosprawnością ruchową większą niezależność, pozwalając na uczestnictwo w życiu społecznym: zabawę, naukę, pracę i co najważniejsze komunikację. Ponadto oprogramowanie to zawiera również narzędzie analizy pozwalające na zapisanie w postaci nagrań czy wykresów wyników sterowania. Takie narzędzie umożliwia ocenę i analizę procesu nabywania kolejnych umiejętności sterowania wzrokiem przez użytkownika, stanowiąc doskonałe uzupełnienie i wsparcie pracy nauczyciela czy terapeuty.
Sweety! Interfejs, za pomocą podłączanych do niego przycisków umożliwia osobie niepełnosprawnej zdalną obsługę komputera. Posiada 5 gniazd typy jack. W zależności od potrzeb Użytkownika,
JoyCable jest szybkim i łatwym sposobem na połączenie przycisków z komputerem. JoyCable łączy się z komputerem przez port USB. Można podłączyć jeden lub dwa przyciski standardowym wejściem 3,5 mm.
Smooth Talker z poziomami to jeden z najbardziej wszechstronnych komunikatorów dostępnych na rynku. Umożliwia nagranie zarówno pojedynczych komunikatów, jak i komunikatów w sekwencji na pięciu poziomach. Mogą one być następnie odtwarzane w różnych trybach.
SymWriter jest programem stworzonym dla uczniów i osób dorosłych mających problemy z pisaniem i czytaniem. Doskonale sprawdzi się również jako pomoc dla uczniów rozpoczynających przygodę z literaturą, dla uczniów szkół specjalnych, osób z problemami w uczeniu się, osób niepełnosprawnych i wymagających alternatywnej komunikacji.
Slim Armstrong Mounting System (system montowania Slim Armstrong) jest to ramię, na którym można zamontować przycisk/przełącznik. Ramię to przytwierdza się do blatu biurka, stolika, wózka.
Można też dobrać różne mocowania przycisku – odpowiednie do wielkości i kształtu przycisku.
Elastyczne mocowanie do tabletu wyposażone w podwójne ramię o długości 45 cm z możliwością jego wygięcia w różnym kierunku oraz ze zintegrowaną podstawką do mocowania tabletu zapewniającą maksymalną stabilność oraz pozwalającą na obrócenie tabletu w poziomie i w pionie.
TalkTrac to niewielki, poręczny komunikator, który można założyć na rękę jak zegarek dzięki czemu można go wszędzie ze sobą zabrać. Pozwala na nagranie i odtwarzanie czterech komunikatów na dwóch poziomach, zapewniając tym samym dostęp do ośmiu pojedynczych komunikatów.
MÓWik działający w oparciu o system Android (tablety, smartfony) , z syntezą mowy Ivona (głos męski, głos damski), przeznaczony do komunikacji alternatywnej i wspomagającej, dla osób mających poważne problemy z porozumiewaniem się za pomocą mowy.
KINKA Eye Tracker Games to zestaw gier zaprojektowanych na eye trackery z myślą o dzieciach, którym granie do tej pory sprawiało trudność. Przeznaczone są do pracy nad poprawieniem komunikacji. Mogą być wykorzystywane w terapii dla osób z mózgowym porażeniem dziecięcym, stwardnieniem zanikowym bocznym, zanikami mięśni, również w terapii osób po urazach rdzenia kręgowego, udarach oraz z zespołem Retta.
Leaf Switch to lekki, czuły przycisk. Leaf Switch dostarczany jest z gąbką, którą można zdjąć i wyczyścić. Użytkownik otrzymuje zwrotną informację dotykową i słuchową, potwierdzającą aktywowanie przycisku.
BJ Click posiada cztery wejścia na przyciski, które mają odpowiadać za ruch kursora, oraz dwa dodatkowe na przyciski, które mają odpowiadać za wybrane akcje. Przyciski dostępne osobno.
Komunikator, dzięki któremu można nagrać 7 komunikatów na 5 poziomach. Trzy komunikaty w górnym rzędzie są takie same dla wszystkich poziomów. Poziomy zapewniają możliwość nagrania serii komunikatów do wykorzystania w różnym czasie lub dotyczących różnych aktywności.