W tej kategorii prezentujemy, zapewniający osobom mającym problemy z komunikowaniem się, sprzęt i oprogramowanie do tak zwanej komunikacji alternatywnej, a także oprogramowanie aktywizujące dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Specjalne przyciski i interfejsy mają służyć osobom niepełnosprawnym ruchowo do sterowania urządzeniami, albo zastępują przyciski myszy komputerowej. Bardzo często używa się ich jako uzupełnienie urządzeń zastępujących myszkę.
Komunikatory to urządzenia, których zadaniem jest zapewnić komunikację osoby niepełnosprawnej z otoczeniem. Są to urządzenia niezależne od komputera, mające za zadanie wspomóc komunikację. Nagrywa się na nie wiadomości (słowa, zdania), które można następnie odtworzyć poprzez naciśnięcie przycisku. Każdy komunikat może być odtwarzany dowolną ilość razy.
Komunikatory mogą zawierać od jednej po kilkaset wiadomości. Dzięki tym urządzeniom osoby niemówiące lub mające problemy z mową mogą przekazać istotne informacje np. o sobie, o ważnych wydarzeniach, wyrażać swoje potrzeby, pragnienia, emocje, myśli, czy uczestniczyć w dyskusji. Ponadto komunikatory pozwalają na weryfikację wiedzy. Dzięki nim uczniowie mogą odpowiadać na lekcjach, zwiększają autonomię.
Oprogramowanie wspomagające komunikację alternatywną przeznaczone jest dla osób mających problemy z mówieniem. Oprogramowanie można zainstalować na komputerze, tablecie, telefonie dzięki czemu urządzenia te stają się narzędziem komunikacji. Bazy symboli sprawiają, że programy te są dostępne również dla osób nie potrafiących czytać i pisać. Syntezator mowy pozwala zaś osobie niemówiącej na głosowe wyrażanie swoich emocji, potrzeb, opinii, poglądów oraz dyskusje na dowolne tematy.
Różne opcje dostępu do programów za pomocą myszki, klawiatury, ekranu dotykowego, pojedynczego przycisku, sterowania wzrokiem sprawiają, że aplikacje te mogą być obsługiwane przez osoby z różnymi dysfunkcjami. Bogactwo funkcji sprawia, że programy te są nieocenionym narzędzie współpracy nauczyciela i niepełnosprawnego ucznia.
Niektóre dzieci ze względu na ograniczenia ruchowe lub poznawcze mają trudności w posługiwaniu się plasteliną, farbkami, kredkami czy długopisem. Takie dzieci mogą skorzystać z różnego rodzaju programów multimedialnych, które można obsługiwać nawet jednym specjalnym przyciskiem, dzięki czemu dziecko nawet z większą niepełnosprawnością ruchową może samodzielnie rysować, malować, układać puzzle, uczyć się liter, cyfr, kształtów, kolorów, a nawet grać w różne gry.
Oprogramowanie aktywizujące i edukacyjne wszechstronnie wspomaga rozwój dziecka z niepełnosprawnością, dając mu narzędzia do twórczego działania, a tym samym zapewniając poczucie sprawstwa. Dziecko uświadamia sobie, że posługiwanie się myszką i innym oprzyrządowaniem związanym z programem wywołuje określony efekt na ekranie komputera. Programy przyczynowo-skutkowe, do łatwego rysowania oraz różnego rodzaju gry edukacyjne rozwijają percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, wprowadzają w świat kolorów, kształtów, dźwięków, rozwijają zdolności poznawcze: myślenie, spostrzegawczość, koncentrację, uwagę, kształtują umiejętności językowe, rozwijają umiejętności szkolne: liczenie, czytanie i pisanie.
Poza tym oprogramowanie multimedialne stanowi również doskonałe uzupełnienie pracy nauczyciela pozwalając na uatrakcyjnienie zajęć, dostosowanie programów nauczania, atrakcyjne narzędzie utrwalania przyswojonej wiedzy i umiejętności. Ogólnie można więc powiedzieć, że programy aktywizujące i edukacyjne stanowią doskonałe wsparcie rozwoju dziecka, czy osoby dorosłej z niepełnosprawnością intelektualną, jak również wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów.
Dla niektórych osób niepełnosprawnych sterowanie wzrokiem jest jedynym sposobem, aby w pełni realizować wszystkie funkcje myszki czyli obsługiwać komputer zyskując w ten sposób większą niezależność. Jednak sterowania komputerem za pomocą wzroku trzeba się nauczyć. Do tego celu przeznaczone jest specjalne oprogramowanie, które wspomaga doskonalenie kolejnych umiejętności sterowania myszką za pomocą wzroku: od przesuwania kursora, pojedynczych i podwójnych kliknięć, po przeciąganie obiektów i realizację wszystkich funkcji myszki.
Opanowanie umiejętności sterowania komputerem za pomocą wzroku zapewnia osobie z niepełnosprawnością ruchową większą niezależność, pozwalając na uczestnictwo w życiu społecznym: zabawę, naukę, pracę i co najważniejsze komunikację. Ponadto oprogramowanie to zawiera również narzędzie analizy pozwalające na zapisanie w postaci nagrań czy wykresów wyników sterowania. Takie narzędzie umożliwia ocenę i analizę procesu nabywania kolejnych umiejętności sterowania wzrokiem przez użytkownika, stanowiąc doskonałe uzupełnienie i wsparcie pracy nauczyciela czy terapeuty.
Komunikator, na który można nagrać jedną wiadomość trwającą maksymalnie 10 sekund. Jest zaopatrzony w klips dzięki któremu można go umieścić na pasku. Jego rozmiary i kształt czynią go poręcznym i wygodnym w użyciu.
Cienki i lekki komunikator z możliwością nagrania jednej wiadomości trwającej maksymalnie 10 s. Posiada miejsce na umieszczenie opisu, symbolu do komunikatu.
Produkt umożliwiający podłączenie przycisków do urządzeń zasilanych bateriami (na przykład zabawek).
Dzięki Battery Device Adapter użytkownicy przycisków mogą uruchamiać i sterować urządzeniami zasilanymi na baterie poprzez indywidualnie dobrany przycisk. Battery Device Adapter i ulubiona zabawka – dzięki takiemu zestawowi dziecko zyskuje poczucie sprawstwa i ogromną satysfakcję z możliwości włączania i wyłączania zabawek.
Zaślepki umożliwiające zablokowanie części pól komunikatora i dostosowanie go do potrzeb początkującego użytkownika.
- Tech/Talk - 4 sztuki.
- Tech/Speak - 8 sztuk.
Splodge jest zabawnym programem aktywizującym, który umożliwia użytkownikowi umieszczanie na ekranie różnorodnych obrazków, przy akompaniamencie charakterystycznych dla nich odgłosów, rozwijając przy tym umiejętności obsługi komputera poprzez zabawę. Wykorzystując mysz, przyciski, joystick, a także ekran dotykowy dziecko nabiera wprawy i pewności siebie w obsłudze komputera.
Paint-ING jest programem aktywizującym, dzięki któremu użytkownik rozwija umiejętności obsługi komputera poprzez zabawę polegającą na malowaniu i stemplowaniu. Z różnymi możliwościami malowania powiązane są charakterystyczne dźwięki. Wykorzystując mysz, przyciski, a także ekran dotykowy dziecko nabiera wprawy i pewności siebie w obsłudze komputera.
Fun Paint jest wspaniałym programem dla wszystkich uczniów lubiących kolorować. Wypełnienie obrazu kolorami, zgodnie z zadanym wzorem, nagradzane jest animacją i dźwiękiem, co zwiększa zainteresowanie dziecka i dodatkowo je motywuje.
Wykorzystując mysz, przyciski, a także ekran dotykowy dziecko nabiera wprawy i pewności siebie w obsłudze komputera.
1-2-3 Paint jest wspaniałym programem dla wszystkich uczniów lubiących kolorować. Wypełnienie obrazu, zgodnie z zadanym wzorem, nagradzane jest animacją i dźwiękiem co zwiększa zainteresowanie dziecka i dodatkowo je motywuje.
Wykorzystując mysz, przyciski, a także ekran dotykowy dziecko nabiera wprawy i pewności siebie w obsłudze komputera.
A-Maze-Ing jest programem aktywizującym, dzięki któremu użytkownik rozwija umiejętności obsługi komputera poprzez zabawę polegającą na przemierzaniu labiryntów. Wykorzystując mysz, przyciski, a także ekran dotykowy dziecko nabiera wprawy i pewności siebie w obsłudze komputera.
Smoothie 125 jest niskim przyciskiem o średnicy 125 mm, zapewniającym pełen komfort używania.
Przycisk Smoothie 125 jest zaprojektowany tak, by reagować na dotyk na całej jego powierzchni, wymagana jest niewielka siła nacisku.
Smoothie 75 jest niskim przyciskiem o średnicy 75mm, zapewniającym pełen komfort używania.
Przycisk Smoothie 75 jest zaprojektowany tak, by reagować na dotyk na całej jego powierzchni, wymagana jest niewielka siła nacisku.
Komunikator odtwarzający do pięciu różnych komunikatów o określonych porach. Do każdej wiadomości można przypisać dwie pory odtwarzania. Np. komunikat „weź lekarstwa” może być ustawiony na 8 rano i 21 wieczorem.